کد خبر:۴۱۸۰۵۴

برخورد سازمان تجارت با منتقدین واردات خودروهای لوکس/ افزایش واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی کذب است!

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ادعای واردات بی‌رویه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی. در سال ۱۳۹۳ ادعایی کاملاً بی‌اساس است زیرا مجموع واردات این نوع خودروها در سال گذشته بدون احتساب خودروهای نیروی انتظامی و خودروهایی با پلاک دیپلماتیک، ۱۸۶ دستگاه به‌ارزش ۹.۸۵میلیون دلار است که همگی از محل ثبت سفارشات مصوبات دولت، قبل از ممنوعیت واردات این نوع خودروها انجام شده است.

به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سال گذشته از محل مصوبات دولت قبل، 711 دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی.سی. به‌ارزش 29.5میلیون دلار وارد شد که 500 مورد آن به‌ارزش 18.9 میلیون دلار به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و 25 مورد آن به‌ارزش 750هزار دلار به سفارتخانه‌های خارجی تعلق داشت.

 

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ادعای واردات بی‌رویه خودروهای بالای 2500 سی.سی. در سال 1393 ادعایی کاملاً بی‌اساس است زیرا مجموع واردات این نوع خودروها در سال گذشته بدون احتساب خودروهای نیروی انتظامی و خودروهایی با پلاک دیپلماتیک، 186 دستگاه به‌ارزش 9.85میلیون دلار است که همگی از محل ثبت سفارشات مصوبات دولت، قبل از ممنوعیت واردات این نوع خودروها انجام شده است.

 

بر پایه گزارش سازمان توسعه تجارت، واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی. در فاصله سال‌های 1388 تا 1392 در مجموع 95هزار و 673 دستگاه بوده که باعث خروج بیش از 2میلیارد و 510میلیون دلار ارز از کشور شده است.

 

سازمان توسعه تجارت در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودرو اعلام کرد: سکوت در برابر حجم انبوه واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی. در دولت گذشته و هیاهو در برابر میزان واردات این خودروها در سال 1393 به هیچ وجه پذیرفتنی و ناشی از وظیفه‌شناسی منتقدان نیست.

 

طبق گزارش سازمان توسعه تجارت میزان واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی. در فاصله سال‌های 1388 تا 1392 به‌تفکیک برندهای مشهور به این شرح است: پورشه 1817 دستگاه به‌ارزش 171.9 میلیون دلار، لکسوس 5722 دستگاه به‌ارزش 202.5 میلیون دلار، مازاراتی 62 دستگاه به‌ارزش 7.88 میلیون دلار، بنز 5676 دستگاه به‌ارزش 361 میلیون دلار و سایر برندهای دیگر 82هزار و 397 دستگاه به‌ارزش یک‌میلیارد و 789میلیون دلار بوده است.

 

سازمان توسعه تجارت بر پارادوکس برخی منتقدان در موضع‌گیری‌های‌شان تأکید کرد و اعلام داشت: مقایسه تعداد برند خودروهای بالای 2500 سی.سی. واردشده در سال‌های 1388 تا 1392 با تعداد واردات این نوع خودروها در سال 1393 آشکارا کاهش آن را تأیید می‌کند، به‌طوری که در سال گذشته به‌تفکیک برندهای مذکور، 18 دستگاه پورشه به‌ارزش 1.9میلیون دلار، 30 دستگاه لکسوس به‌ارزش 1.22میلیون دلار، 12 دستگاه مازاراتی به‌ارزش 1.1میلیون دلار، 34 دستگاه بنز به‌ارزش 3.3میلیون دلار و 92 دستگاه با برندهای دیگر به‌ارزش 2.32میلیون دلار به کشور وارد شده است.

 

منتقدان در حالی با سیاه‌نمایی، اقدام دولت یازدهم در کاهش واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی. را نادیده گرفته‌اند که در سال 1393 میزان واردات این نوع خودروها به کل واردات خودرو 2دهم درصد بود، در حالی که این میزان در سال 1392 به 5.2 درصد، در سال 1391 به 37 درصد، در سال 1390 به 48.7 درصد و در سال 1389 به 56.2 درصد می‌رسد. در سال 1388 نیز آمار واردات خودروهای بالای 2500 سی.سی. به کل واردات خودرو در آن سال به بالاترین سطح خود یعنی 75.8 درصد رسید که نشان‌دهنده واردات بی‌رویه این نوع خودروها در آن سال است.

 

بر پایه این گزارش واردات 186 دستگاه خودروی بالای 2500 سی.سی. در سال 1393 در مقایسه با واردات 4101 دستگاه خودروی بالای 2500 سی.سی. در سال 1392 که با کاهش 95درصدی واردات این خودروها همراه بوده از این واقعیت پرده برمی‌دارد که واکنش منتقدان دولت در برابر لوکس‌سواری سال‌های 1388 تا 1392 چیزی جز سر به گریبان فرو بردن و سکوت پیشه کردن نبوده است و این با هیاهوی امروز که کاهش چشمگیر واردات خودرو را شاهد هستیم یک‌سره بیگانه است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
چون برای اینها سود دارد حمایت می کنند اگر برای مردم سود داشت سینه چاک نمی کردند.
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار